Gjutjärn är ett klassiskt material som de flesta har en positiv association till. Första invändningen är dock alltid tyngden. När formgivare John Andersson under sin studietid gjorde ett besök på ett lokalt gjuteri tändes en långvarig fascination för gjutningens principer, hantverk och möjligheter, inte minst dess potential till hållbar tillverkning och teknisk innovation. Längtan att få komma närmare den här typen av tillverkning och ett konkret behov av en mortel ledde John till att skissa på en nytänkande produkt som kombinerar mortelns fördelar med pepparkvarnens enkelhet. Inspirerad av äldre tiders sätt att mala senap med en tung kula lät han tyngden - den ofta upplevda nackdelen - vara förutsättningen för den handhållna portionsmorteln som tog form på ritbordet framför honom. Tyngden i sig blev en essentiell del av funktionen.

Hållbarhet handlar till stor del om hur man anskaffar råvaror och med vilka energikällor man driver en produktion. Därutöver finns en stor outnyttjad potential i formgivningen. Ju starkare emotionella band ett objekt skapar till sin användare, desto mer omtanke kommer användaren att ägna produkten. Att användaren i största möjliga mån ska vilja ta hand om, reparera och så småningom ge vidare produkten borde vara en naturlig utgångspunkt i allt formgivningsarbete. Då följer naturligt bättre materialval, en bredare syn på kvalitet, incitamenten att höja innovationsnivån blir starkare. Ambitionen med Gravitas har sedan start varit att visa att det går att kombinera nytänkande innovativa lösningar med emotionell formgivning, för att skapa något som inte ängsligt förlitar sig på någon tillfällig trend, utan tryggt står på egna funktionella och estetiska ben.
Den nyritade produktidén patenterades och bidade sedan sin tid tills John fick kontakt med Andreas Stridkvist på Lyrestads Gjuteri. I designkretsar hade John fått tips om ett av Sveriges få kvarvarande gjuterier. Det var en lyckoträff, Andreas i egenskap av tredje generations gjutare blev intresserad. Eftersom gjuteriet sedan 1950-talet kombinerar avancerade industriprojekt till svensk verkstadsindustri med komplicerade gjutningar av konstverk och restaureringsarbeten, förstod John att här fanns en perfekt skärningspunkt mellan teknisk djup kunskap och respekt för formgivning.

Morteln fungerar på så vis att en portion av det som önskas malas släpps ner genom öppningen på toppen. Därefter håller du morteln i din hand varpå du roterar eller skakar den så att tyngden av den solida järnkulan inuti morteln bearbetar dina kryddor. Kulan krossar eller maler innehållet, beroende på hur länge du roterar eller skakar morteln. Morteln kan vändas utan att allt innehåll forsar ut på en gång. Den övre halvans insida låter lagom stora delar av innehållet ta sig ut, medan kulan blockerar lejonparten av öppningen. Morteln förblir säkert försluten tack vare en gängad överlappning av halvorna. Halvorna kan enkelt skruvas isär för rengöring.

Samarbetet som Gravitas startade växte organiskt och kom att bli grundstenen för ett nytt bolag och ett nytt varumärke där formgivning och tillverkning sker sida vid sida, i ständig dialog med varandra. Sättet på hur Gravitas överfördes från idé till gjutbar produkt har blivit symptomatiskt för hur Lursta arbetar idag - där formgivning, problemlösning och tillverkning sker parallellt. Det kan låta självklart, men idag är det mer regel än undandag att ritningar gjorda på en plats, skickas till andra sidan jorden på beställning av någon på en tredje avlägsen plats. Sällan har någon av parterna träffats, och det finns mycket sällan någon djupare förståelse för de konkreta tillverkningsförutsättningarna. Resultatet blir naturligtvis därefter.
Av reaktionerna och mottagandet att döma är denna klassiska och för oss självklara arbetsmetod eftertraktad men idag mycket ovanlig. På samma sätt som Näfveqvarn, Orrefors och Svenskt Tenn runt 1920-talet anlitade Sverige främsta konstnärer och formgivare för att kombinera generationer av hantverkskunskap med den tidens nytänkande design, vill vi arbeta. Rörelsen fick Sverige att ta plats på världskartan som ett starkt formgivarland och för oss är detta vägen framåt, dels för att det automatiskt leder till mer hållbara produkter som på ett klokare sätt förhåller sig till konsumtion och produkters livslängd och dels för att det leder till mer tekniskt sofistikerade lösningar där tillverkningens erfarenheter och formgivningens visioner kan plocka ut det mesta ur varandra. Vi har märkt hur vi genom det nära samarbetet ständigt hittar tekniska lösningar som annars aldrig hade vågat tänkas och sätt att ta ut svängarna i formgivningen, eftersom formgivaren redan från start känner till tillverkningens natur och begränsningar.
Nämnda ambitioner och visioner har genom ett noggrant formgivningsarbete resulterat i en vardagsprodukt som gränsar till konstobjekt. Gravitas är formgiven att tåla trenders fluktuationer, kvalitativ nog att kunna lämnas över till nästa generation, och ett exempel på patenterad innovationslust sprungen ur ett faktiskt samarbete mellan formgivning och tillverkning.